728 x 90

اجباری شدن رده بندی سنی بازی های موبایل از 20 خرداد

اگنا- پس از گذشت 4 سال از آغاز طرح رده بندی سنی بازی های موبایل، دریافت این رده بندی سنی بالاخره برای بازی ها اجباری می شود.

 رییس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز در بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: از این پس بازی های موبایلی برای انتشار در کلیه فروشگاه ها، باید دارای رده بندی سنی و قابل رؤیت برای مردم باشند.
خسرو کردمیهن با بیان اینکه از این پس بازی های موبایلی برای عرضه در کلیه مارکت ها، علاوه بر اینکه باید از بنیاد ملی بازی ها، رده بندی سنی دریافت کنند، باید این رده بندی را به رؤیت مخاطبان هم برسانند، گفت: تا تاریخ 20 خرداد براساس دستور و ابلاغیه ای که از سوی شورای فرهنگ عمومی داریم و قوانینی که به ما ابلاغ شده، به برخورد با کلیه بازی هایی که دارای رده بندی نباشند یا این رده بندی در مارکت ها قابل رؤیت مخاطبان نباشد، موظف هستیم.
وی ادامه داد: اگرچه بازی هایی مشاهده شده که رده بندی سنی نداشته اما این روند غالب نیست. تمامی بازی هایی که در مارکت های ایرانی در حال عرضه هستند و حتی پیش از این بوده اند، باید این رده بندی را دریافت کنند. ضمن اینکه ما تمام بازی های داخلی و خارجی را در این دسته بندی قرار دادیم، اما اولویت جدی ما روی بازی های ایرانی است که حتما گروه بندی سنی داشته باشند.
رییس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز با بیان مجوزهایی که بازی ها باید برای انتشار داشته باشند، گفت: تمامی بازی ها باید دارای رده بندی سنی باشند. مجوز بعدی مجوز نشر است که ناشران باید داشته باشند و عرضه کنندگان باید صرفا بازی هایی را در مارکت های خود قرار دهند که ناشری پشت آن باشد که از ما مجوز دریافت کرده است. همچنین هر کدام از بازی ها باید پروانه انتشار داشته باشند که فرآیند دریافت این پروسه انتشار حسب قانون بسیار کوتاه است.
کردمیهن با بیان کوتاه بودن روند گرفتن رده بندی اظهار کرد: ما سعی کردیم این فرآیند سخت، پیچیده و وقت گیر نباشد. در حال حاضر سامانه ما آماده است و ناشران می توانند با مراجعه و ثبت نام، مجوز نشر بگیرند و برای بازی هایشان هم پروانه انتشار دریافت کنند. امیدواریم نهایتا تا 20 خردادماه به این موضوع سامان دهیم، چون وظیفه ما ساماندهی بازار چه در حوزه فیزیکی و چه حوزه دیجیتال است.
وی با بیان اینکه تمام هدف و تلاش ما این است که برخوردهای مان ایجابی و فرهنگی باشد، افزود: بازی یک حوزه فرهنگی است و مخاطبان ما که به نوعی در صنعت اقتصادی فعالیت می کنند هم فرهنگی هستند. هدف ما در وهله اول برخورد قهری نیست. با وجود این، قانون علاوه بر اینکه ما را مجاب به اجرای این کار کرده، بازوی اجرایی خود از حوزه قضایی، پلیس فتا، ای نماد و غیره را هم در اختیار ما قرار داده و ما در صورت عدم تمکین، می توانیم براساس نص صریح قانون و ابلاغیه شورای فرهنگ عمومی، اقدامات قهری هم انجام دهیم. اما امیدواریم همکاری هایی که از طرف عرضه کنندگان و ناشران با بنیاد بوده، تقویت و تشدید شود.

رده بندی سنی بالاخره اجباری می شود؟
این نخستین بار نیست که بنیاد ملی بازی های رایانه ای، روی موضوع رده بندی سنی بازی های موبایل تاکید می کند. اکنون بازی های PC که به صورت مجاز در بازار منتشر می شوند، رده بندی سنی دارند اما درباره موبایل این موضوع متفاوت است و چندان توجهی به نظام رده بندی نشده بود.
نخستین بار بنیاد در سال 93 اقدام به رده بندی سنی بازی های موبایل کرد اما تاکنون این رده بندی عملا اختیاری بوده است.
در سال 95 نیز مدیر اسرا وعده داده بود تا پایان سال رده بندی سنی بازی ها در تمام مارکت ها اعمال می شود که عملیاتی نشد.
این بار اما رییس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز این وعده را داده است و به نظر می رسد موضوع جدی تر از گذشته باشد.

نظام رده بندی سنی بازی ها چیست؟
یكی از مهم ترین دلایل گرایش شدید افراد به دنیای مجازی این است كه فرد در برخورد با این دنیای نامحدود و جدید، می تواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس، لذت، سرعت، قدرت، مدیریت و امثال آن ها را تجربه کند. تجربه چنین مفاهیمی در دنیای واقعی و در زمانی بسیار کوتاه، تقریباً غیر ممكن و محال است. بنابراین روز به روز به تعداد افراد مخاطب بازی های رایانه ای افزوده می شود و این در حالی است كه تنوع سنی علاقه مندان به بازی های رایانه ای نیز گسترش می یابد. بازی های رایانه ای می توانند تأثیرات ویژه ای را بر مخاطبین خود داشته باشند. برای نمونه در یك بازی خشن، بازیكن ممكن است روزها و ماه های متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزاد پنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، كاملاً تحت تاثیر آن قرار گیرد. بدین ترتیب، تأثیرات ناشی از بازی های رایانه ای می توانند چندین برابر یك فیلم در كاربر ایجاد واكنش کند.
با توجه به وجود صحنه های غیر اخلاقی، خشن، دلهره آور و از این قبیل، در بسیاری از بازی ها و همچنین نگرانی های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده ها و مسوولین فرهنگی كشورهای مختلف، كشورها را به تدوین نظام ویژه ای برای رده بندی بازی های رایانه ای وادار كرده است. با تدوین این نظام و داشتن كنترل ‍ های لازم و ارایه اطلاعات دقیق به خانواده ها، می توان از صدمات جبران ناپذیری كه گروه سنی اصلی مخاطب این گونه بازی ها یعنی كودكان و نوجوانان را تهدید می كنند، جلوگیری به عمل آورد.
بنابراین تدوین نظام رده بندی بازی های رایانه ای، به طوری كه مبتنی بر قوانین و باورهای فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی كشورهای اسلامی باشد، امری بسیار ضروری است. بدین ترتیب ما سیستم رده بندی نوینی به نام «ESRA » نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای را راه اندازی کردیم. ESRA مخفف Entertainment Software Rating Association بوده و این نظام، كلیه بازی ها را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاع رسانی صحیحی به جامعه کشورهای اسلامی انجام می دهد.
نظام ESRA تنها نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای در بین کشورهای اسلامی است که به دلیل اینکه در بررسی و تعیین رده بندی سنی بازی ها ازسوی نظام ESRA به ارزش ها و معیارهای اسلامی توجه ویژه ای شده است، می تواند برای تمامی کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.
گروه های سنی تعیین شده در ESRA بر اساس خصوصیات جسمی– حرکتی، خصوصیات عقلی– ذهنی، خصوصیات عاطفی و بالاخره خصوصیات اجتماعی شکل گرفته اند. گروه های سنی ESRA، شامل 5 گروه اصلی است که شامل 3 سالگی و بالاتر، 7 سالگی و بالاتر، 12 سالگی و بالاتر، 15 سالگی و بالاتر و 18 سالگی و بالاتر می شود.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

728 x 90
Loading...